Hoe technologie verandert in de detailhandel

De detailhandel wordt geconfronteerd met veranderingen die retailers dwingen hun fysieke activiteiten opnieuw te evalueren en meer waarde te bieden aan shoppers. Deze veranderingen worden gevoed door technologie. Sommige bedrijven bloeien, terwijl anderen niet bijhouden.

Een manier om deze veranderingen te begrijpen, is door te kijken naar de geschiedenis van de detailhandel. Winkelcentra waren een van de eerste populaire plaatsen om te winkelen. Ze werden voorgesteld als een sociaal hub en cultureel centrum mooie beelden figuren kopen. Consumenten zouden ze ook bezoeken voor raamwinkelen.

Warenhuizen waren een andere vroege favoriet. Ze gaven gepersonaliseerde service en advies over levensstijl. Een verscheidenheid aan producten werd verkocht in verschillende prijspunten. Vaak gelegen in de nabijheid, waren deze retailbedrijven een one-stop-shop.

Tegenwoordig bieden magazijnwinkels, of geen franje magazijnen, lagere prijzen en lidmaatschappen. Klanten kunnen artikelen kopen en ze bij hun deur laten bezorgen. Maar sommige mensen gaan liever naar een fysieke winkel om bulkgoederen te kopen.

Big Box-winkels, zoals Walmart en Target, bieden een single-stop-shop. Deze winkels bieden doorgaans goedkope prijzen en onderhoudsarme, efficiënte service.

Terwijl Big Box -winkels goedkopere items bieden, missen ze het persoonlijke aanraking van warenhuizen. In feite is het omnichannel -model voor het mengen van fysieke en online kanalen steeds vaker voorkomen. Veel retailers kiezen voor virtuele afspraken die videoconferentieplatforms gebruiken om verkoopagenten met klanten te verbinden. Deze aanpak heeft geleid tot succes voor merken.

Hoewel veel retailers zijn verwijderd van de traditionele fysieke ervaring, zijn een groeiend aantal consumenten nog steeds op zoek naar persoonlijke ervaringen. Daarom introduceren veel toonaangevende retailers nu ervaringsinhoud zoals livestreaming en virtuele afspraken.